KM2016 trippeli

15.5.2016

la 14.5.2016 pelattiin Karkkilassa Tiilitehtaankentällä Avoin Kaupunginmestaruus trippeli KM2016. Kilpailussa mukana oli 14 joukkuetta aina Kotkasta – Poriin akselilta. Seurat jotka olivat edustettuna PKK, HBY, KOT, PSC, PCP, TYR, KIS, MAP, KAU ja LeSi.

Tämän vuoden kilpailullinen taso olikin siis erittäin hyvä ja olihan kilpailussa mukana myös juniori ryhmä joka pyrkii edustamaan Suomea tulevissa arvokisoissa Monacossa.

Ennen kilpailuja sää oli hyvin arvoituksellinen. Huonoa ja sateista säätä oli luvattu, mutta ihan aamusta näytti vielä hyvältä. Jopa Aurinko kävi tervehtimässä pelaajat, mutta poistui myös hyvinkin pikaisesti ja tämän jälkeen päivä olikin sateinen. Vasta finaaleissa pelattiin poutaisessa säässä. Säästä huolimatta oli ilo havaita pelaajista ettei pieni sade ketään pysäytä ja jokaiselta löytyi omanlainen varustus tilanteessa kuin tilanteessa.

Alkupelit pelattiin perinteiseen tapaan Swiss peleinä ja kierroksia 4. Alkupelien 7 parasta tavoittelemaan Karkkilan mestaruudesta ja loput 7 sijoituksista 8 -14.

Ensimmäisellä kierroksella arpa heitti heti ennakkoon kaksi kovaa joukkuetta vastakkain. Karkkilan joukkue Antti Pasanen, Jyrki Salo ja Marko Taipalvesi saivat vastaansa Kiven kovat Riihimäkeläiset Sirpa Korkeamäen, Kari Korkeamäen ja Heikki Pirtinahon. Peli venyi aina peliajan loppuun asti ja jatkosnaditkin kun oli pelattu, niin tulostaululla komeili voitto Riihimäkeläisille 7 – 9. Tämä tiesi Karkkilan joukkueelle sitä ettei enää yhteenkään tappioon ollut varaa, jos mielii kaupunginmestariksi.

Antti, Jyrki ja Marko selvittikin seuraavat kolme ottelua voittoisasti tuloksilla 13-3, 13-0 ja 13-6 lunastaen jatkopaikan sijoituksella 5. Myös toinen Karkkilan joukkue Pentti Heikkonen, Allan Degerstedt ja Taito Pietilä pelasivat jatkoon sijoituksen olleen juuri tuo 7. Alkupelien ykköspaikan pelasivat Kalvolan Iskusta Harry Uschanov, Mikko Siren ja Teuvo Pajuoja.

Jatkopelit korkeatasoiset! Seitsemän parhaan joukossa olivat joukkueet Kalvolan Isku, Petanque club de Pori, Euran Petanque, MAP-Raime Riihimäki, Leppävaaran Sisu ja kaksi KAU-Petanquen joukkuetta Karkkilasta. Välieriin pelasivat Kalvolan Isku, joka sai vastaan KAU-Petanqun Antin, Jyrkin ja Markon. Toisessa välierässä kohtasivat Porin joukkue ja MAP-Räime.

Jos aamusta Antin joukkueella hiukan tökkei, niin nyt ei ollut tietoakaan siitä ja vakuuttavasti pojat hoitivat pelin kotiin lukemin 13-2. Toisessa välierässä pelattiinkin sitten trilleri. Kummallakin joukkueella oli katkon paikat, mutta loppujen lopuksi MAP-Räimeen joukkue väänsi voiton 13-12. Näin oli aamun revanssi tiedossa!

Finaali alkoi Karkkilan hallinnalla. Heti aluksi ensimmäinen pääty ja kotijoukkue johtoon 4-0. Tämän jälkeen peli hiukan lopahti ja MAP-Räime alkoi painostamaan. Piste kerrallaan he kuroivat eron kiinni ja menivät johtoon 5-7. Tämän jälkeen pamahti sellainen suoritus mitä en ole nähnyt 10 vuoden peliurani aikana kertaakaan livenä! MAP-Räimeen Kari Korkeamäki oli heidän viimeisellä kuulalla työntänyt snadin niin että heille oli tulossa 3 pistettä. Päätettiin lähteä ampumaan Antin viimeisellä ja siis meidän joukkueen viimeisellä kuulalla pisteitä pois vastustajalta. Antti räväytti täydellisen Karon tuohon ja poisti tällä yhdellä kuulalla kaikki vastustajan 3 pistekuulaa, jonka jälkeen meillä näkyi kaikki 5 kuulaa ja siis 5 pistettä meille! Kyseessä ns. 8 pisteen heitto ja kokonaistilanne meille 10-7. Tästä ei vastustaja enää noussut ja seuraavassa päädyssä peli poikki meille 13-7.

Kaupungin mestareiksi Antti, Jyrki ja Marko. Hopea Sirpa, Kari ja Heikki. Pronssin pelasi Kalvolaan Harry, Mikko ja Teuvo voittaen pelinsä 13-5.

Tulokset:

1. Antti Pasanen, Jyrki Salo ja Marko Taipalvesi
  2. Sirpa Korkeamäki, Kari Korkeamäki ja Heikki Pirtinaho
  3. Mikko Siren, Harry Uschanov ja Teuvo Pajuoja
  4. Sauli Ylirönni, Riku Toivonen ja Daniel Duhamel
  5. Pentti Heikkonen, Allan Degerstedt ja Taito Pietilä
  6. Juhani Hirvonen, Seppo Havukainen ja Markku Heino
  7. Jouko Pirttikoski, Niilo Koskenkorva ja Pertti Harinen
  8. Alpo Kärkäs, Reijo Suominen ja Tapani Juselius
  9. Tiia Salo, Martta Ylirönni ja Elmo Ylivainio
  10. Kaija Vauhkonen, Leila Pirttilahti ja Pekka Vauhkonen
  11. Seppo Kaipio, Markus Barck ja Kai Aalto