Firmaliigan finaali

22.2.2016

Perjantai 19.2. ja oli aika pelata firmaliigan finaalit. Juuri edellisenä iltana oltiin hallilta lähdetty sarjapeleistä huolestunein mielin. Oltiin pelattu pitkästä aikaa huonointa peliä ja tunne että mistään tekemisestä ei tullut mitään!

A-sarjassa oli 12 joukkuetta finaalissa mukana ja lohkojen 1.-2. pääsivät suoraan puolivälierävaiheeseen eli pelasivat sijoituksista 1.-8. ja näin ollen välttivät ensimmäisen karsintavaiheen.

Avanaden joukkue sai puolivälieriin Helenin (Helsingin-Energia) joukkueen jossa pelasivat Keijo Salo, Juhani Alaranta, Timo Ellilä, Risto Salo, Mikko Simes ja Pasi Sintonen. Pelit aloitettiin tilanteesta 3-3.

Vastustaja tunnettiin melko hyvin ja valmistautumisessa pyrittiinkin iskemään heidän heikkoihin kohtiin. Tiedettiin että Keijo kun saa ammuntavaihteen ylle, niin kaikki lähtee ja vastaavasti Sintosen Pasin asetukset pitää pystyä eliminoimaan. Edellisenpäivän epävarmuus paino hiukan mieltä, toivottavasti tästä ei tule mikään apina selkään päivä!

Pelit lähtivät kumminkin ihan hienosti käyntiin ja varsinkin asettajamme oli liekeissä heti alusta asti. Me pidimme matkan 7-8m kohdalla, kun taas vastusta selkeästi halusi pidemmälle. Tästä ei kuitenkaan meille mitään ongelmaa syntynyt, vaan tasaisesti jatkoimme eteenpäin ja selkeä voitto 13 - 5 ja mitallipelit edessä.

Välierässä saimme sitten revanssin oman lohkon joukkueesta Animals, jolle hävisimme alkusarjassa 10 - 13. Nyt lähdettiinkin haastamaan heitä uudestaan. Animalsin (Tieto Oy) joukkueessa pelasivat ainakin Jarmo ja Jaana Elo, sekä Margit Vekkeli. (Neljännestä pelaajasta ei tietoa, eikä tarvikkaan...) Tunsimme vastustajan jo siis alkupeleistä ja sen pohjalta laadimme suunnitelman. Pelikirjamme piti hyvin ja pienestä selkkauksesta huolimatta ja yhdestä ylimääräisestä esteestä kentällä, suoriuduimme jopa normaalein verenpainein ottelusta 13 - 8 (alkutilanne 3 - 3). Paikka siis finaalissa oli selviö!

Finaalissa kohtasimme myös alkusarjan joukkueemme HSPY:n (Herttonimen siirtolapuutarha yhdistys), jossa pelaavat Pekka Stark, Pekka Ojajärvi, Walter Gruber ja Anna-Maija Gruber. Alkusarjassa voitimme heidät (Walter ei pelanut) 13 - 10.

Tiesimme että finaalista tulisi hieno ja herrasmiesmäinen ottelu, jota siis välierämme vastustajilla ei ollut tietoakaan! Lähdimme täysin omilla vahvuuksilla pelaaman heitä vastaan ja katsotaan mihin se riittää. Peli alkoi meiltä huonosti ja hetkessä taululla 0 - 7 tilanne. Emme tehneet surempaa muutosta, mutta tarkensimme tekemistämme ja peli lähtikin kulkemaan. Yhdeksän seuraavaa pistettä meille ja tilanne 9 - 7. Tällöin vastustaja vaihtoi asettajan joka auttoi heitä ja tiukkojen loppuhetkien jälkeen riitti heille voittoon 9 - 13.

Hopea oli hieno palkinto tämän vuoden Helsingin firmaliigasta ja kullan voitti kyllä kauden paras joukkue HSPY.

Laitan ohessa kuvia pelien tiimellyksestä ja tunnelmia hallilta...

Kiitokset järjestelyistä Hpet!