TUL:n 2015 mestaruus kilpailut

"Dream of Final"
Marko, Petri, Antti ja Jyrki
Paula D ja Eija

Elokuu 2015 puolessa välin ja TUL:n vuoden huipennus edessä! Lauantaina 15.8.2015 järjestettiin Jyväskylässä, Tikan koulun kentällä TUL:n duppelimestaruuskilpailut. Pelattavina sarjoina oli Yleinen duppeli, sekä Naisten duppeli.

Kuten aina jo muutaman vuoden ajan tapahtuma on ollut seurallemme yksi tärkeimmistä kesän peliviikonlopuista, kuten aito SM-kisaviikko. SM-kisaviikko antoi jo esimakua huikeille suorituksille ja onnistuneille tuloksille ja tästä oli siis hyvä jatkaa...

Lauantain kisapäivä alkoi jo monelle KAU-Petanquen pelaajalle perjantaina siirtymisellä Jyväskylän liepeille majoituksen ja yhdessä olon merkeissä. Osa vanhemmasta porukasta lähti matkaan jo perjantai aamuna ja jotkut vasta lauantai aamuna. Meidän nuoremman poppoon yhteinen kisaprojekti käynnistyi iltapäivästä Nummelasta, josta suunnaksi Hyvinkää ja tämän jälkeen nokka kohti Jyväskylää jossa viimeisin kaveri saatiin kyytiin linja-autoasemalta. Kisapaikalle tutustuminen oli iltaohjelmassa ja tämän jälkeen kaupan kautta siirryimme Rannan hovin apartementokseen yöpymään, jossa yksityistilaisuus pilasi saunomisidean, mutta kävihän sentään Antti kokemassa hyisen järviveden viileyden.

Kilpailuun oli ilmoittautunut kaikkiaan 42 yleisen joukkuetta ja 12 naisten joukkuetta. Seuramme oli ilmoittanut kilpailuun kaikkiaan 8 joukkuetta, 5 yleisessä ja 3 naisissa. Pelit pelattiin TUL:n sääntöjen mukaisesti lohkomuotoisena ja alkupelejä kaikille tuli vähintään kaksi osalle kolme.

Alkukierroksien jälkeen A-sarjaan pelasi kaksi joukkuetta Karkkilasta, kummatkin puhtaalla pelillä. Petrille ja Antille oli arvottu kolmen joukkueen lohko ja pojat hoitivat sen puhtaasti huippu pikkupisteillä, näin ollen suora A-sarjan jatkopaikka oli selviö. Toisesta jatkopaikasta A-sarjaan vastasivat Marko ja Jyrki, jotka olivat arvottu neljän joukkueen lohkoon ja sieltä kirjattiinkin suoraan kolme voittoa tuloksin 13-0, 13-12 ja 13-0. Alkukierroksien tuloksien valossa kummatkin Karkkilan joukkueet sijoittuivat jatkokaaviossa, niin että mahdollinen yhteenotto oli vasta finaalissa!

Kolmen muun joukkueen tie vei C-sarjaan eli joukkueet, Taito ja Allan, Teuvo ja Erkki, sekä Alpo ja Tapani. C-sarjassa seuramme omat joukkueet joutuivat sitten mittelemään voimiaan keskenään ja loppusijoitukset olivatkin C-sarjan 5., 7. ja 8. kokonaistulokset tällöin 29., 31. ja 32.

A-sarjassa Karkkila pistikin sitten tuulemaan ja joukkueita ei pysäyttänyt mikään, vaikka välillä oli hilkulla. Kummatkin joukkueet pelasivat voitosta voittoon ja niin oli valmis ”unelmien unelma” todellinen ”dream of final” Opettaja vastaan oppipoika ja pikkuveli vastaan isoveli! Myönnettäköön että fiiliksen saanti tähän finaaliin ei ollut ihan samanlainen kuin muita vastustajia vastaan, mutta mitään ei silti tulla antamaan ilmaiseksi.

Petri ja Antti olivat pelaneet kokopäivän huippu petanqueta ja tiputtaneet matkan varrella todella kovia porukoita. Tämän saivat kokea niin Aallon Kaitsu ja Lohmanin Petri, kuin Sirpa ja Kari Korkeamäki. Välierässä he voittivat selkeästi joukkueen Pertti Rinkkala ja Tarmo Sipilän. Alkukierroksien jälkeen povasinkin heille voittoa, jos pelaavat omalla tasolla ilman turhia paineita ja jännitystä.

Meillä Jyrkin kanssa oli astetta helpompi vastustaja arsenaali, mutta niin pirullisen nälkäinen ja paikkakunnan omia joukkueita, jotka saivat yleensä kovan kannatuksen omilta katsojiltaan, joten oma pää piti siis kestää. Meidän kovimmat päänahat olivatkin Vesa Karttusen ja Pekka Lähteelän voitto alkusarjassa 13-12 jota oltiin häviöllä 8-12, sekä välierässä Alpi Kylmäsen ja Erkki Metsän voitto 9-11 tilanteesta 13-11 ottaen huomioon että viimeinen pääty aloitettiin kahdella reiällä jonka jälkeen vastustaja tuhlasi peräti neljä asetuskuulaa saamatta pistettä. Eikä koskaan pidä unohtaa Ukkolan Riston ja Järvisalon Sepon vastusta puolivälierässä.

”Dream of final” oli siis valmis alkamaan! Teikkauksen voittivat Petri ja Antti. Snadi vietiin heti lyhyelle matkalle ja silloin vietiin Markoa ja Jyrkiä. Poikien peli oli virheetöntä ja hetkessä taululla 6-0 lukemat kahden päädyn jälkeen. Onneksi onnistuttiin seuraavassa päädyssä saamaan piste ja snadi meille. Päätettiin viedä peli heti pitemmäksi, päälle 9m! Tämä puri ja peli tasoittui tilanteesta 8-2 aina meidän johtoon asti 9-11. Seuraavassa päädyssä nähtiin ratkaisu. Snadi n. 8,5m ja Petri asetti kiinni snadiin. Jyrki poisti ja Marko asetti hyvän ykkösen. Tähän Antti vastasi karolla. Marko asetti toisen ja ykköseksi Antin kuulan viereen. Antti vastasi poistolla. Heillä näkyi kaksi ja kolme kuulaa jäljellä, meillä kolme kuulaa jäljellä. Marko asettaa viimeisen ja ykköseksi. Antti ampuu poiston ja edelleen heillä näkyy kaksi. Jyrki asettaa ykkösen ja tähän Petri vastaa karolla, heillä näkyy kolme ja kummallakin yksi kuula jäljellä. Jyrki aprikoi hetken mihin asettaa ja asetus jää karvan lyhkäseksi ja antaa vastustajalle mahdollisuuden katkaista. Petri asettaa kylmän viileästi pisteen ja peli poikki Petrille ja Antille 13-11. Hieno peli ja parempi voitti! Kaksoisvoitto Karkkilaan, joka on upea saavutus seurallemme.

Naisten duppelissa alkulohkoja oli kolme ja lohkojen kahdelle parhaalle oli jaossa jatkopaikka A-sarjaan ja muut B-sarjaan. Kaikki KAU:n joukkueet pelasivat hyvät alkupelit ja jatkot A-sarjassa lunastivat joukkueet Paula D ja Eija, Raili V ja Marja-Liisa, sekä Raili P ja Paula K. Tällä kertaa finaaliin pääsy oli liikaa, mutta Eija ja Paula D pelasivat itsensä pronssipeliin, jonka he voittivat selkeästi 13-0 ja näin ollen mitallisade KAU-Petanquelle jatkui. Sijoituspelissä 5.-6. kohtasivat muut Karkkilan joukkueet. Tälläkertaa voiton vei Raili P ja Paula K heille sijoitus 5. ja sijoitus 6. pelasi Raili V ja Marja-Liisa.

TULOKSET:

MIEHET A-SARJA