23. Kivilaatta turnaus

2.8.2015

Lauantaina 1.8.2015 pelattiin KAU:n ja MAP:n välinen Kivilaattakilpailu. Kilpailu pelattiin 23. kerran ja viime aikoina laatta on pysynyt tukevasti MAP:n hallussa.

Tänä vuonna seurat olivat saaneet yhdeksän joukkuetta mukaan kilpailuun. KAU:lla oli viisi duppelijoukkuetta ja MAP:lla neljä. Päätettiin pelata viisi kierrosta, niin että vuorollaan aina yksi KAU:n joukkue huilasi ja täten kaikki vieraan seuran joukkueet tuli kohdattua kertaalleen.

KAU:n joukkueissa mukana seuraavat pelaajat joukkueittain:

KAU I Allan ja Paula Degerstedt

KAU II Erkki Saarinen ja Paula Kiiveri

KAU III Petri Taipalvesi ja Harri Lindfors

KAU IV Marko Taipalvesi ja Jyrki Salo

KAU V Raili ja Taito Pietilä, sekä Reijo Suominen

MAP:n joukkueissa mukana seuravat pelaajat joukkueittain:

MAP I Petri Tolonen ja Kimmo Tuovinen

MAP II Sirpa Korkeamäki ja Heikki Pirtinaho

MAP III Taneli Pitkämäki ja Eero Lalu

MAP IV Kari Korkeamäki ja Mikko Koskimäki

Ensimmäisen kierroksen mielenkiintoisin ottelu käytiin KAU IV ja MAP IV välillä. Marko ja Jyrki lähtivät haastamaan aina kovia Mikkoa ja Karia. Alusta asti oli selvää että jos Kari joutuu pystystä asettamaan tulevat he olemaan vaikeuksissa pelissä. Ja näinhän siinä kävi, että vaikka lyhelle matkalle Mikko poisti hyvin, niin Markon asetukset ja Jyrkin postot takasivat kotijoukkueelle 11-0 johto aseman. Niinkuin aina ollaan puhuttu, niin peli päättyy vasta ”kolmeentoista”, kun ei epämääräisistä aikapeleistä ole kyse. Marko ja Jyrki tuhri paikkojaan minkä kerkesivät ja Mikko ja Kari hiipivät ”iholle”. 1h 45min taistelun jälkeen peli saatiin vihdoin katki ja voitto Markolle ja Jyrkille 13 – 11. Ensimmäinen kierros kokonaisuudessaan 2 – 2.

Toisen pelikierroksen huippukohta oli kun KAU:n Petri ja Harri väänsivät viileän 13 – 0 voiton MAP:n aina vaarallisesta ja vanhasta ”sotaratsusta” Hessusta ja Sirpasta. Taisi siinä välillä tuurikin käydä ainakin ammuntojen osalta. Tästä huolimatta hymy irtosi kummaltakin joukkueelta ja maittavalle salaattiaterialle mentiin kokonaistilanteessa 4 – 4.

Salaattiaterioiden jälkeen KAU iski! Kolmannella kierroksella KAU otti kolme voittoa ja yhden tappion, täten siirryimme 7 – 5 johtoon. Kotijoukkueen hienona suorituksena Railin ja Taiton voitto Tanelista ja Eerosta 13 – 10.

Neljännellä kierroksella olikin taasen MAP:n vuoro iskeä. KAU:lle ainoastaan yksi voitto Marko ja Jyrkin tuomana Petristä ja Kimmosta 13 – 5 ja näin ollen kokonaistilanne oli 8 – 8.

Viides kierros ja jännitys kohoaa. Marko ja Jyrki olivat voittaneet tähän mennessä kaikki pelit ja olivatkin nyt huilivuorossa ja tasatilanteeseen piti saada vähintään 2 voittoa. Seura piti pintansa ja tarvittavat voitot kaksi kappaletta pelasivat Erkin ja Paulan joukkue 13 – 11, sekä Reijon ja Railin joukkue 13 – 3.

Varsinaisen peliajan jälkeen tilanne oli kutkuttavasti 10 – 10. Aluksi soveimme, että pikkupisteitä ei lasketa tämän jälkeen, vaikka aiemmin näin on tehty, vaan sovimme yhdessä jonkin jatkoratkaisun. (Silti illalla mielenkiinnosta laskin nämä pisteet ja niiden turvin voitto olisi mennyt Karkkilalle +14 ”pikkupistettä”!)

Jatkoajaksi soveimme että pelataan yksi lisäkierros ja jos voitot tasan, tällöin lasketaan kyseisen kierroksen pikkupisteet. Jatkoaika kierroksen peliparit arvottiin kortilla ja niin kuin päivän kuva oli tasaisuus, niin tietenkin tämäkin kierros pelattiin tasan 2 – 2 ja lopputulos 12 – 12. Pikkupisteet tällä kierroksella kääntyi MAP:lle +10 ja voitto matkasi jälleen Riihimäki-Hyvinkää akselille. kts. tulokset ohessa kuvat!

Tärkeintä antia pelipäivälle olikin tasainen mukava kilpailu ja yhdessä olo. Huumori lensi ja tiukkapipoisuutta ei ollut havaittavissa. Nyt on kyseinen kilpailu vedetty lävitse 23. peräkkäisenä vuotena ja ensi vuonna ollaankin taasen Riihimäen suunnalla. Kiitokset kaikille pelaajille, sekä toimijoille. Taasen oli Railit ja Paulat loihtineet meille maittavat tarjoilut ja syömingit. Kiitos kaikille...