Sekaduppeli Loimaa 6.1.

7.1.2014

Eija ja Marko

Loimaalla 6.1.2014 avattiin vuoden ensimmäinen yleisen sarjan kilpailu. Nahkalinnan tiloihin oli saapunut kaikkiaan 24 sekajoukkuetta kilvoittelemaan vuoden ensimmäisestä turnausvoitosta. Leikkisästi kaikki keskustelivatkin, että pelit voisi siirtää ulos kun oli niin syksyinen vesisadepäivä ja lumesta ei tietoakaan.

KAU-petanquelta mukaan oli lähtenyt kaksi joukkuetta. Allan ja Paula Degerstedt, sekä Eija Suominen ja Marko Taipalvesi. kaudeksi 2014 Eija otti lisenssin Bitankista, mutta myös kaksoisjäsenyyden Karkkilasta. Tämä tarkoittaa sitä että Eija tullaan näkemään useastikin Karkkilan pelipaita päällä tulevana kautena varsinkin TUL:n kilpailujen yhteydessä.

Loimaan kahdeksalle kentälle joukkueet arvottiin neljään kuuden joukkueen lohkoon. Tämä tietää aina sitä, että venttataukoja tulee päivän aikana hyvinkin paljon ja pelirytmiin pääseminen onkin työlästä. En tiedä, mutta tuntuu että paikalliset järjestävän seuran pelaajat ovat huomaneet tämän edun heille edullisemmaksi ja hyötyvät tästä merkittävästi. Sillä tänäänkin kaikki A-sarjan joukkueet olivat sidoksissa Loimaahan.

KAU-Petanquen jäsenten välisellä aloitettiin kausi 2014. Arpa heitti Paulan ja Allanin heti Eijaa ja Markoa vastaan. Ja vaikka Markon ”kuulia” oli kentällä 9. kappaletta 12., niin peli oli erittäin tasainen. Tahtipuikkoa heilutti Paulan ja Allanin joukkue, mutta pelissä mukana takiaispallon lailla roikkuneet Eija ja Marko saivat käännettyä ottelun viimeisellä 3. jatkosnadilla heille 13-11. ”Pistepaikkoja tuhlattiin toista kymmentä pelin aikana!”, totesi Marko. Paulalta ja Allanilta kohtuullinen peli ”lainakuulilla”.

Vaikka Eija ja Marko voittivatkin viimeisen pelinsä tylysti 13-0 Euralaisia vastaan, niin lohkon 3. sija takasi vain B-sarjan pelioikeuden. Paula ja Allan jäivät alkulohkossa 5. ja lopettivat turnauksen siihen. Peliaikaa oli jo käytetty siihen mennessä noin 7h ja pelejä oli takana 5kpl.

Noin kello 17.00 saatiin vihdoin B-sarja käyntiin ja harjoitus mielessä Eija ja Marko lähtivät pelaaman sitä. Ensimmäisenä vastaan asettui Sannin ja Pajuojan Teuvon joukkue. Jos oli Eijan ja Markon peli aamusta hiukan unista, jolloin asetukset olivat luokattomat, ammunat kyhäelmiä ja pisteiden teko mahdotonta, niin nyt oli ääni muuttunut kellossa. Peli loksahti paikoilleen alkusarjan viimeisessä ottelussa ja siitä jatkettiin. Eijan asetukset löysivät snadin ja Markon ammunnan temmon lisääminen takasivat peliprosenttien paranemisen huikeasti. Tämän saivat Sanni ja Teuvo kokea karvaasti, sillä missään vaiheessa he eivät päässeet peliin mukaan. Voitto Eijalle ja Markolle selkeästi 13-5.

Toisessa pelissä tuli vastaan aina vaaralliset Tuomiset Raumalta. Kenttä sopii varsinkin Vesalle, jos hän pääsee ampumaan laaka-ammuntoja, niin ne ovat myös varsin tehokkaita. Paljon on myös Katriina vaimo parantanut asetuspeliään ja nykyisin he ovatkin suhteellisen vaarallinen joukkue. Mutta mites kävikään, Eija nujersi vastustajan 100-0 asetuksissa ja Marko hoiti ammunnat ja lisäpisteet varmasti, oli pienestä vastarinnasta huolimatta voitto taululla 13-4, eikä hätääkään pelissä.

B-sarjan finaalissa kohtasivat Eijan ja Markon aina vaaralliset Arja Hakala ja Juhani Hirvonen. Juhani on opastanut ”uutta” pelikumppaniaan kohta liki vuoden ja nyt on sekin alkaa tuottamaan tulosta. Arjan asetuksissa alkaa olemaan määrätietoisuuta jo hyvinkin paljon, mutta toisaalta työtä on vielä edessä. Silti on hienoa katsoa kuinka uusia pelaajia saadaan / kuinka he kehittyvät eri kilpailujen välillä. Tänään ei vielä Arjasta ja Juhanista löytynyt tarvittavaa potkua hyvän vireen saaneita Eijaa ja Markoa vastaan. Vaikka ensimmäisessä päädyssä Arja asetti pitkälle hienot kolme asetusta, saivat he päädystä vain yhden pisteen. Toisessa päädyssä olikin jo nähtävissä että Hirvosen ”rantapallot” eivät tänään löydä kohdetta ja näin ollen Eija ja Marko kävelivät suvereenisesti pelin voittoon 13-2.

Turnauksen A-Sarjan voitto meni joukkueelle 1. Seija Vaarala ja Michel Simon-Bellamy, jotka kukistivat finaalisssa joukkueen 2. Päivi Ilmonen ja Arto Stenberg.

B-Sarjan voiton kuittasivat 1. Eija Suominen ja Marko Taipalvesi.