14.12. Kotka

Reijo ja Taito.
Paula ja Raili V.
Kahviossa tunnelmaa.
Voittajat Ville ja Petri.
Erkki ja Paula.

Lauantaina 14.12. lähti Karkkilasta vuoden viimeinen seuramatkaryhmä kohti Kotkan sataman petanque arenaa. Vuorossa oli vuoden viimeinen ”kinkkuduppeli”-kilpailu. Matkaan lähti kaikkiaan 6 kpl KAU-Petanquen joukkueita. Paikan päälle saapui loppujen lopuksi kaikkiaan 12 joukkuetta itä-Suomi painotteisesti.

Herää jälleen kysymys että jos järjestetään kilpailu, jossa varsinkin on hyvät palkinnot (tässä tapauksessa 8 joulukinkkua ja osallistumismaksu 10€/pelaaja), niin ihmetystä herättää se että yksi Suomen suurimpia seuroja sisältävä Kotka saa paikalliseen kilpailuun ainoastaan 2-3 joukkuetta, niin missä on vika?

Joukkueet jaettiin kahteen kuuden joukkueen lohkoon ja neljä parasta jatkokarsintaan A-Finaalipaikasta ja kaikki loput + jatkokarsinnan hävinneet B-Finaaliin.

Jatkokarsintaan alkulohkoista pelasivat Markus Barck ja Marko Taipalvesi sijoittumalla oman lohkon 2. häviämällä vain yhden pelin viidestä. Myös Raili Varalahti ja Raili Pietilä pelasivat jatkokarsintaan sijoittumalla lohkon 4. kahdella voitolla. B-Finaaliin KAU-Petanquelta Alpo Kärkäs ja Reijo Suominen, Paula Kiiveri ja Erkki Saarinen, Pentti Heikkonen ja Taito Pietilä, sekä Paula Degerstedt ja Allan Degerstedt.

Jatkokarsinnassa Markus ja Marko kohtasivat Kotkasta Jarkon ja Vuokon. Jarkko (Pahkala) on varsinkin viime aikoina kovin nostanut tasoa TUL:n ympyröissä ja on nykyään varteen otettava päänahka varsinkin omalla kotikentällään. Jarkon ja Vuokon lentävästä lähdöstä huolimatta (johtivat kahden päädyn jälkeen 0-6) saivat he kokea jääkylmän ja pelillisesti viileän taktiikan purevan tehokkaasti. Kun Markus sai asetuksilla hiukan painetta, niin Markon ammunnat tehostivat kolmessa seuraavassa päädyssä johdon (3-0,3-0 ja 3-0) 9-6. Tähän vastustaja ei enää pystynyt vastaamaan ja voitto KAU:lle 13-8 ja jatkoon A-Finaalin mitallipeleihin, jossa panoksena 5kg joulukinkku kolmelle parhaalle joukkueelle.

Railien jatkokarsinta olikin eritääin paha, voisi sanoa mahdoton. Suurin ennakkosuosikki Petri Seppä ja Ville Sappinen veivät odotetusti voiton ja näin ollen Railien pelit jatkuivat B-Finaalissa. Petri ja Ville tiputtivatkin seuraavaksi Markuksen ja Markon Finaalista lukemin 5-13. Näin ollen kinkku jäi pronssipelin varaan.

Pronssipeli oli alkusarjan uusinta jossa Jallu ja Kari kohtasivat KAU:n Markuksen ja Markon. Meidän peli tökki heti alusta lähtien liekö tauot hiukan huonontaneet asetuksien laatua, mutta jos vastustaja sai joka pelissä vähintään tuon kuusi eteen, niin on siitä lähes mahdotonta enää nousta. Voitto Kotkaan 4-13 ja Joulukinkkua ei mukaan lähtenyt. Loppusijoitus silti hienosti 4.

B-Finaalissa ei KAU:n joukkueita tänä vuonna nähty ja sieltä kinkut mukaan pokkasivat Kai Aalto ja Matti Manninen.

A-Finaalin voitto odotetusti meni Petri Sepälle ja Ville Sappiselle.

Näin on pelillisesti saatu tämä vuosi loppuun ja on aika alkaa ansaitulle joulu lomalle. Itselläni pelit jatkuvat tammikuun 6. päivä sekaduppelin merkeissä. Niille jotka eivät malta olla pelaamatta, niin tiedossa on ainakin 21.12. Hämeelinnassa ja 26.12. Iittalassa pelit unohtamatta Epon järjestämiä 31.12. pelattavaa Uudenvuoden kilpailu. Puolestani kaikille hyvää Joulua ja Onnellista uutta vuotta 2014.

-Marko Taipalvesi-