Räime Open Singeli 14.9.

15.9.2013

Kuula ilmassa, kaarikohdallaan!
Kuula osuu kohteeseen, hiekka pöllähtää ja poisto!

14.9.2013 Räime Open Singeli pelattiin Hyvinkäällä keskellä asuinaluetta. Kenttä on pieni ja idyllinen ja uskollisessa pelikäytössä kesäaikana. Kilpailuun oli ilmoittautunut kaikkiaan 16 heittäjää, viidestä eri seurasta. KAU-Petanquelta kilpailussa pelasivat ainoastaan kaksi pelaajaa Jyrki Salo ja Marko Taipalvesi, tiedä mihin muut Karkkilan heittäjät olivat jääneet.

Kilpailun pelimuotona oli lohkopelit, neljässä eri lohkossa. Jyrki Salo pelasi oman lohkonsa ykköseksi ja Marko pelasi myös jatkopaikan sijoittumalla oman lohkon kakkoseksi eli kummatkin KAU-Petanquen pelaajat A-Finaaliin.

A-Finaalin puolivälierissä Jyrki Kohtasi Jari ”Erppa” Erosen. Erppa pääsi valitsemaan kentän ja yllätys yllätys vei Jyrkin ns. mummokentälle jossa pelaaminen on aivan erillaista kuin vaativalla kenttäpinnalla, joita oli järjestän toimesta kilpailussa 5kpl. Mummokenttiä oli myös 5kpl. Taktiikka onnistui Erpan puolesta hyvin ja kuittasi suhteellisen helpon voiton ja pääsyn mitallipeleihin.

Markolle puolierä vastukseksi asettui Mikko Koskimäki, joka on tunnettu armottomana singeli pelaajana MAP-Räimen seurassa. Peli alkoikin Mikon painostaessa ja hyvillä jättöammunnoilla takasi itselleen 5-2 johtoaseman, kunnes Markon asetukset alkoivat piste kerrallaan tasoittamaan tilannetta ja ylsi jo 5-7 johtoasemaan. Peli pysyi todella jännänä ja lopussa se olisi voinut kääntyä kummalle pelaajalle vain. Viimeisessä päädyssä Mikko johti 12-11 ja toisen kuulan onnistumisella oli Marko saanut katkon paikan, mutta Mikon viimeinen kuula takasi hyvällä asetuksella pisteen hänelle ja peli Mikolle 13-11.

Marko pelasi lopuksi sijoituksesta 5.-6. Gunnar Wallinia vastaan ja vei voiton häneltä lukemin 13-0. Markon lopullinen sijoitus siis 5.

Jyrki pelasi sijoituksista 7.-8. Pekka Kaihevaaraa vastaan ja hävisi viimeisen ottelunsa, joten Jyrkin lopullinen sijoitus 8.

MAP-Räime Openin voitti vuonna 2013 Mikko Koskimäki MAP, toiseksi pelasi Kari Korkiamäki MAP ja Kolmas oli Jari Eronen RIE.

Singeli kilpailu on aina aivan oman laatuisensa ja kiehtova pelityyli. Se ei anna virheitä anteeksi. Päivän aikana oli hieno seurata helpon ja vaikean kenttäpinnoitteen vaikutusta pelilliseen suoritukseen. Vaativilla kentillä kaksi tasaista huippupelaajaa pelaa ajallisesti huomattavasti pidenmmän pelin kuin helpolla kentällä ja tämä johtuu pitkälti siitä että pisteitä tulee useimmiten yksi piste kerrallaan. Kun taas jos vastakkain on aloittelija ja huippupelaaja, niin tällöin vaativalla kentällä peli pelataan nopeammin, kuin helpolla kentällä, tämä useasti johtuu siitä että osaaminen ei kumoudu tuurin takia. No näitä pohditaan lisää tulevaisuudessa... tärkeintä oli että hienon turnausen järjestivät MAP:n porukka ja kiitokset hyvästä kanttiinista.