Seura SM 24.8.2013

25.8.2013

Oli Elokuun 24. päivä, kello hiukan vaille aamu kuusi ja ulkona lämpömittari näytti +3 astetta. Olin juuri heränyt mökilläni Virroilla ja matkani oli alkava kohti Valkeakoskea Roukankenttää jossa ratkottiin tämän vuoden 2013 Seura SM-kilpailu.

Kilpailuun oli tänä vuonna ilmoittautunut 17 eri seuraa ja neljällä seuralla oli kaksi joukkuetta mukana. Eli yhteensä voitosta kilvoitteli 21 joukkuetta. yksi Joukkue koostui 7-8 pelaajasta eli nopeesti laskettuna kilpailijoita oli noin 140-160 henkilöä paikalla.

Pelisysteemi oli jälleen kerran CirkelPoule, joka taaskin takasi sen että muutamille joukkueille tuli tolkuttoman pitkiä odotusaikoja. Minkäs sille voit kun Suomen virallisissa kilpailuissa peluuttaja ei ilmeisesti osaa mitään muuta systeemiä viedä lävitse. Kansainvälisesti muualla pelataan nykyisin Swiss-systeemillä ja CirkelPoulet on antiikkisia systeemejä, joita ei käytä ketään muu.

Pouleja oli siis kaikkiaan kuusi kappaletta ja Karkkilan Poule oli yksi tasaisen kovista. Kolme muuta seuraa olivat Loimaan 1 joukkue, Nassu Nastolasta ja Kalvolan Isku Hämeenlinnasta (iittalasta). Ensimmäisellä kierroksella kohtasimme Loimaan 1.-joukkueen ja odotetusti kyyti oli kylmää Loimaa voitti 3-0 (5-13, 5-13 ja 7-13). Toisella kierroksella vastaan asettui Kalvolan Isku ja vaikka peliä parannettiin huimasti lukemat meni vastustajalle 3-0. Näin olimme ulkona sijoitusotteluista 1.-12. ja jouduimme niin sanottuun alacupiin pelaamaan sijoituksista 13.-21.

Pelimme jatkui seuraavaksi ns. kuoleman pelillä vain voittaja jatkaa pelejä. Vastaan tuli Savikuula Savitaipaleelta ja nyt olikin sitten eri ääni kellossa. Duppelit voitettiin 13-2 ja 13-9 ja näin ollen trippeli jätettiin kesken johtoasemassamme 10-7. Voitto kirjattiin Karkkilalle 2-0 ja pelit jatkuu...

Alacupin ensimmäisellä varsinaisella kierroksella vastaan asettui Suomen Petanquen kovatasoisimpia seurajoukkueista Loimaan 2.-joukkue. Karkkila lähti siis altavastaajana haastamaan heitä. Ensimmäinen duppeli olikin pelattu nopeasti pois alta ja Loimaa siirtyi 1-0 johtoon duppeli heille 13-0. Trippeli kääntyikin Karkkilalle hienosti 13-7 Erkin, Taiton ja Allanin pelaamana voittona. Näin ollen Tilanne oli 1-1 ja ratkaisu saatiin viimeisestä duppelista jossa Paula D ja Marko taistelivat Loimaan sekaparia vastaan. Ottelu oli erittäin tiukka ja eteni tasaisesti kummankin vietävänä. Loppuhetkillä Paula ja Marko käänsivät pelin Karkkilalle ja kirjasivat voiton 13-9 ja kokonaisvoiton 2-1.

Pääsystä Alacupin finaaliin pelattiin Tampereen KooVeen 2.-joukkuetta vastaan jotka olivat matkalla tipauttaneet MAP-Räimen, joka jäi loppusijoitukseen 19. Välierä KooVeeta vastaan lähti hienosti käyntiin, kun Raili P ja Jyrki voittivat ensimmäisen duppelin selkeästi ja siirsivät Karkkilan 1-0 johtoon. Tällä kertaa trippelissä ei onnistumista tullut ja häviö siitä takasi sen että jälleen Paula D ja Markon olisi venyttävä duppelissa voittoon. Vastassa heillä oli Janne Rissanen ja Ammunassa Suomen mestaruuksiakin voittanut Pertti Rinkkala. Ottelu oli erittäin tiukka Paula ja Marko johtivat sitä ratkaisu hetkellä 11-10, mutta huonosti alkanut pääty joka söi Paulan kaikki kolme asetuskullaa ja Markolta yhden takasi Tamperelaisille katkaisun paikan. Marko sai kumminkin lyötyä vastustajaan valtavan paineen etukuulien avulla ja jo hetken näytti että pääty ei jää viimeiseksi, eikä Tamperelaisilla ole mahdollisuutta saada kolmea pistettä, mutta kohtalo oli määränyt toisin. Rinkkalan ammunta oli hieno, mutta ammunnasta taaksepäin tullut oma kuula siirsi 40cm päässä ollutta snadia pois Paulan ja Markon kuulilta niin että Tamperelaisille kolme pistettä ja voitto heille lukemin 13-11. Näin ollen Tamperelaisille kokonaisvoitto lukemin 2-1.

Viimeisellä kierroksella sijoituksista 15.-16. olisi Karkkilalle pitänyt tulla vastustajaksi Porin 2.-joukkue, mutta he olivat luovuttaneet ja näin ollen Karkkilalle voitto lukemin 3-0 ja lopullinen sijoitus 15. Tämä sijoitus on sama kuin kaksi vuotta sitten Tampereella 2011.

LOPPUTULOKSET:

1. PSC Järvenpää Yleinen (Samuli, Juuso, Börje, Veiko, Arttu, Iivo ja Petri)
  2. Helsinki Boule Yhdistys Helsinki
  3. Petanque Club de Pori 2.-joukkue
  4. Bitankki Espoo
  5. Nassu Nastola
  6. KooVee 1.-joukkue Tampere
  7. Loimaan Petanque 1.-joukkue
  8. Kallion Kirkas Helsinki
  9. PSC Järvenpää Naiset
  10. Riemukaari Kärkölä
  11. Linnan Petanqvistit Hämeenlinna