Roima mitalli saalis Suomelle PM-Kilpailusta

20.5.2013

Suomen juniorijoukkueen PM-Pronssimitalistit

PM-kilpailut 2013 pelattiin Tanskassa greenaan kaupungissa. Suomi saalisti kisoista yhteensä 4 pronssi mitallia.

Juniori valmentaja Jyrki Salon matkakertomus

Suomen edustus joukkueet lähtivät kohti PM-kisoja Tanskaan perjantaina klo16 lentokoneella Ruotsin kautta. Kööpenhaminasta matka jatkui 5 tuntia bussilla kohti Grenaan kaupunkia. Perillä olimme perjantain ja lauantain välisenä yönä klo 00:45. Hotellille saapuessamme oli jokaiselle mukana olleelle matkaseurueen jäsenelle varattu huonekortti valmiiksi hotellin aulan pöydälle, joten kirjautuminen hotelliin oli todella hienosti ja helpoksi järjestelty. Väsyneenä matkasta pääsimme suoraan huoneisiin nukkumaan ja valmistautumaan aamun ensimmäisiin peleihin.

Muutaman tunnin yöunien jälkeen oli herätys aamupalalle klo 07:00. aamupala oli normaaliin hotellielämään verrattuna hieman suppea, mutta sitäkin maukkaampi. Loistavat kinkut ja makkarat tekivät kyllä tehtävänsä täyttäessä nälkäisten  pelaajien vatsat.

Aamupalan jälkeen suuntasimme matkamme kohti pelikenttiä, jotka sijaitsivat hotellin pihalla.

Klo 9:00 alkoi kilpailujen avajaiset. Suomen joukkueet ryhmittyivät jonoon, josta marssimme sitten ryhdikkäinä kohti pelikenttää

Ensimmäiset pelit alkoivat klo 9:30. Junioreilla vasta 11:00, koska ensimmäinen peli oli huilivuoro, joten meillä oli aikaa rauhassa tutustua kenttiin ja tehdä lopulliset pelijärjestys suunnitelmat.

Kun kellon löi 11:00, oli sitten tosipaikka edessä. Vastustajana kivenkova Tanska 2 joukkue. Suomen juniorit aloittivat seuraavanlaisella kokoonpanolla: Jonna asetus, Tiia välissä ja Antti ampujana. Jonna kammoksui hieman paikkaansa asettajana, koska olihan tämä Jonnan ja Tiian ensimmäiset PM-Kilpailut.

Jännityksestä huolimatta saivat Suomen juniorit heti yliotteen pelistä ja aloittivat ensimmäisen kierroksen hienosti yhdellä pisteellä. Toisella kierroksella karkasi muutama kuula käsistä joten Tanska rankaisi heti ja tasoitti pelin 1-1. Tästä joukkue sai potkua ja intohimoa pelaamiseen ja veimme sitten kolmannen kierroksen tilanteeseen 2-1. Tästä eteenpäin olikin sitten Tanskan joukkueen koettava se tuskallinen matka kohti karvaaseen tappioon. Suomen juniorit olivat täynnä itseluottamusta joten se näkyi myös tuloksissa. Neljäs kierros Suomelle tilanteeseen 6-1, viides kierros 7-1, kuudeskierros 9-1, seitsemäskierros 11-1 ja kahdeksannella kierroksella tuli sitten se lopullinen isku ja peli päättyi Suomen junioreiden voittoon 13-1.

Hienon ensimmäisen pelin jälkeen olikin sitten ruokatauko. Pääsimme nauttimaan loistavasta päivällisestä, joka olikin aamupalaa huomattavasti tasokkaampi ja runsaampi. Hyvin syönneenä siirryimme takaisin pelikentälle pitämään jo hyvin alkanutta pelivirettä yllä. Siinä lämmiteltiin ja hiottiin ammuntoja ja asetuksia seuraavaa koitosta odotellessa, koska tiesimme että vastassa on seuraavaksi ehdottomasti kovin haastaja Ruotsi1.

Klo 13:30 olikin sitten toisen pelin vuoro. Tässä ottelussa kohtasivat Suomi - Ruotsi1. Peli alkoi Suomen joukkueen kannalta todella ikävästi Ruotsin ottaessa ensimmäisestä päädystä heti 3 pistettä. Jokin napsahti Suomen juniori joukkuueen itsetunnolle ja juniorit eivät päässeet missään vaiheessa peliin mukaan. Toisen kierroksen vei Ruotsi tilanteeseen 0-7. liekö tämä murskannut sitten lopullisesti itsetunnon rippeet junioreilta. Kolmannen kierroksen päättyessä tilanteeseen 0-12. oli jo joukkueessa selkeästi huomattavissa luovuttamisen merkkejä joten Ruotsin oli helppo käyttää Suomen junioreiden mielentilaa hyväkseen ja nakuttivat sen viimeisenkin pisteen sitten neljännellä kierroksella ja tilanne päättyi Ruotsin voittoon 13-0.

Ennen kolmatta peliä pidimme palaverin joukkueen kanssa ja mietimme että mikä meni pieleen.

klo 15:00 alkoi sitten kolmas peli jossa vastustajana olikin sitten Tanska1 joukkue. Ennen pelin alkua ihmettelimme että voiko tuon joukkueen kaksi pelaajaa todellakin olla juniori ikäisiä. Pojat olivat minuakin (Jyrki) isokokoisempia pelaajia.

Tämäkin peli lähti yhtä kehnosti liikkeelle kuin Ruotsia vastaan Tanskan ottaessa heti ensimmäisessä päädyssä 3 pistettä. Toisessa päädyssä saimmekin sitten snadin haltuumme ja pääsimme tilanteeseen 1-3. Itseluottamuksen noustessa tuli kolmaskin pääty meille ja tilanne oli 2-3. Neljäs pääty menikin sitten Tanskalle tilanteeseen 2-4. Viides pääty jatkoi Tanska painetta ja lisäsivät johtoaan tilanteeseen 2-6. Viidennessä päädyssä oli Suomelle tulossa suuri potti mutta Tanskalainen ampui snadin pihalle ja tilanne tästä päädystä 0-0. Kuudes pääty sitten meni jälleen Tanskalaisille 2-7. Seitsemännessä päädyssä saimme sitten vihdoin snadin haltuun ja kavensimme pelin tilanteeseen 4-7. Uutta intoa puhkuen lähdimme sitten kahdeksannelle kierrokselle, jonka jälleen vei sitten Tanskan joukkue tilanteeseen 4-8. Yhdeksäs pääty tulikin sitten jälleen meille ja tilanne oli tässä vaiheessa 5-8. Tämän kierroksen jälkeen teki kenttä tepposet Suomen joukkueelle ja kuulat karkailivat pahasti kymmenennessä päädyssä. Tanskalaiset saivat nakutettua neljä pistettä. Tässä päädyssä pääsivät sitten Tanskalaiset tilanteeseen 5-12. Yhdestoista pääty sitten olikin kovaa vääntöä. Suomen joukkueen harmiksi jäi tanskan joukkueelle se viimeinen kuula, jolla sitten ratkaisivat pelin edukseen. Peli päättyikin tähän Tanska1 voittoon 5-13.

Vaihdoimme pariin otteeseen joukkueen sisällä peliljärjestystä mutta se ei tälläkertaa riittänyt Tanskaa vastaan. Peli paikkoja vaihtoivat Antti ja Jonna. Tiia pysyi välipelaajana.

Liekö kisaväsymys ja todella lämmin keli alkanut tässä vaiheessa jo painaa junioreitamme. Jälleen oli tiimipalaverin aika, jossa käsittelimme peliä ja pelin kulkua.

Klo 16:30 olikin sitten päivän viimeisen pelin aika. Vastassa Kivenkova Ruotsi2. Näin valmentajan näkökulmasta tilanne oli hieman huolestuttava kun joukkueella oli vielä karvaassa muistissa päivän toinen peli RUOTSI1 vastaan, josta tuli tappio.

Pelin alkaessa oli Jonna saanut jostain hirmuisen asetusvireen päälle ja nakutti ensimmäisen asetuksen täydellisesti snadin eteen 10cm päähän. Tästä joukkuea sai itseluottamuksensa takasin ja alkoi todella hienolla pelillä takoa pisteitä itselleen. Ensimmäisen päädyn jälkeen oli tilanne Suomelle 3-0. Toisessa päädyssä otti Ruotsi pisteen ja tasoittivat peliä tilanteeseen 3-1. Kolmas päätykin meni Ruotsalaisille  3-2. Jostain ihmeestä saivat juniorimme hirmuisen hurmoksen päälle ja alkoivat takoa ammattimaisesti pisteitä itselleen. Neljäs pääty toi meille neljä pistettä joten tilanne 7-2 alkoi näyttää jo hyvältä. Viides pääty jatkui junnujen dominoiden peliä tilanteeseen 8-2. Kuudes pääty toi Suomelle jälleen kaksi pistettä ja tilanne hienosti 10-2. Seitsemännessä päädyssä saivat juniorimme yhden pisteen ja tilanne 11-2 Suomelle. Sitten olikin ratkaiseva kahdeksas pääty. Ruotsin joukkue oli jo tässävaiheessä täysin hukassa omassa pelissään. Ruotsin heittäessä kuulansa mihin sattuu käyttivät juniorimme tilanteen hyväksi ja pistivät pelin poikki. peli päättyikin Suomen junioreiden voittoon 13-2.

Tämä voitto takasi sen että Suomen juniorit olivat jatkossa ja pääsivät mitallipeleihin jotka pelatattiin sunnuntaina.

Lauantai päivä oli pitkä ja kuuma. Sen sai tuntea moni pelaaja nahoissaan kun ihon punotus alkoi näkyä illallisella. lauantai päivä oli erittäin loistava junioreiden osalta ja jatkopaikka tuli kahdella voitolla ja kahdella tappiolla. Miesten ja naisten joukkueiden jatkoon pääsyä jännitettiin vielä koska viimeiset ja ratkaisevat pelit pelattiin sunnuntai aamuna.

Sunnuntaina klo 9 alkoi sitten miesten ja naisten kuudes kierros jossa ratkaistiin suomalaisjoukkueiden jatkoon pääsy. Kaksi miesten ja yksi naisten joukkue raivasikin hienosti tiensä jatkopeleihin joten oli hienoa katsoa kun mitalleista taistelemassa oli näin monta Suomen joukkuetta.

Klo 10 alkoi sitten tosi koitokset. katsoimme taululta vastustajamme ensimmäiseen peliin. Totesimme sen olevan Ruotsi2 jonka voitimme lauantaina tuloksella 13-2. Pienen hyvän olon tunteenhan tämä toi joukkueelle ja itseluottamus oli huipussaan.

Juuri kun peli oli alkamassa tuli kilpailun järjestäjä kentällemme ja vaihtoi meille uuden vastustajan. Järjestäjä oli laskenut pisteet väärin ja uudelleen laskennassa tuli meille karvaan tappion aiheuttanut Tanska1 meitä vastaan. Tämähän näkyi sitten ihmetyksenä ja pettymyksenä joukkuueessa.

Pelin alkaessa oli semifinaali selkeästi jälleen Tanskan hallussa. Ottelu päättyikin Tanskan voittoon 13-4.

Valmistautuessamme Pronssi peliin tuli ilmoitus että pronssi peliä ei pelata. Tästä johtuen oli PM-mitalli taattu tuotavaksi tuliaisina kotiin.

Kokonais saldo Suomelle oli PM-kilpailuista  neljä pronssiamitalia. Tämähän on todella loistava suoritus Suomen joukkueilta..

Tästä alkoikin sitten matka kohti kotisuomea. Jälleen matkasimme kohti Kööpenhaminaa bussilla 5 tuntia ja sitten lentokoneella vielä 2 tuntia Helsinkiin.

Tähän päätän matkakertomukseni. Oli todella loistavat kilpailut ja tavoite jonka asetimme toteutui paremmin kuin osasimme odottaa. Oli hienoa katsoa kun juniorimme kantoivat pronssimitaliaan ylpeydellä. Tämähän oli Tiialle ja Jonnalle ensimmäiset PM-Kilpailut. Antille tämä oli toinen PM-mitali jonka hän on urallaan saavuttanut.

Seuraava koitos juniori-maajoukkueella olisi sitten junioreiden MM-kilpailut joka järjestetään 30.8-1.9 2013 Montauban kaupungissa Ranskassa