Pelaajakortti 001 / 2012 Tiia Salo

7.11.2012

Pelaaja haastattelu 1/2012

Haastattelu vuorossa on nuori neiti Tiia Salo Hyvinkäältä. Tiia edustaa paikallista MAP Räime seuraa Hyvinkäältä, josta hänellä on ollut kilpailulisenssi 2012, lisäksi hänellä on seurajäsenyys KAU-Petanquesta Karkkilasta. Tällä hetkellä Tiia onkin Karkkilan ainoa juniori pelaaja. Erittäin lahjakkaaksi osoittautunut Tiia on iältään vasta 12 vuotias, mutta silti hän on vuoden harrastamisen jälkeen raivanut tiensä nuorten maajoukkue rinkiin, vaikkei takana ole kuin yhdet SM-kilpailut ja sieltä tuomisena tukku SM-mitalleja (3).

Peruskoulun 6. luokkaa hän käy Hyvinkään Vehkojan koulussa ja ensi syksynä onkin sitten vuorossa astua yläasteen puolelle. Vaikka Petanque harrastus viekin nuoren neidin vapaa-ajasta suurimman osan, niin silti jää aikaa myös kavereille. Tiia kertookin että aina on aikaa shoppailla kavereiden kanssa. Haaveammatista ei nuorelta neidiltä saa vastausta, mutta onhan siihen vielä aikaa ja voi puntaroida eri vaihtoehtoja rauhassa. Harrastuksiin hän lisää vielä musiikin kuuntelemisen ja piirtämisen eli eiköhän tulevaisuus tuo tullessaan jotakin luovaa toimintaa. Idolia tiedustellessani Tiia kertoo hetimmiten ”poika bändin” 1D eli One Direction.

Pelillisesti tytön tulevaisuuden haaveena on kehittyä hyväksi pelaajaksi ja voittaa MM-mitalli, joita Suomeen ei ole yleisellä tasolla vielä siunaantunutkaan. Siinä välissä jos kehittymiskäyrä ja maltti riittää niin ennustan että Suomen huippu naispelaajien taso tullaan saavuttamaan. Mutta on muistettava, vaikka olisi kuinka lahjakas niin se ei tule ilmaiseksi kenellekään.

Haastattelua kirjoittaessa Tiia onkin saapunut takaisin Suomeen hänen ensimmäiseltä EM-kisamatkalta Belgian Gentistä. Ensimmäiset kokemukset olivatkin varmasti mieluisia, vaikka vielä ei auennutkaan vakio pelaajan paikkaa, vaan pelipaikkana oli neljännen pelaajan paikka. Siitä huolimatta Tiia pääsi pelaamaan jonkin verran, joka on tulevaisuuden osalta hyvä. Tämän vuoden jälkeen joukkueesta poistuu yksi pelaaja iänsä puolesta nuoriin U23 ikäryhmään ja tämä takaa Tiialle yhä enemmän vastuuta. Suomen nuorten lopullinen sijoitus olikin EM-kisoissa 9.-16..Toivotetaan Tiialle hyvää menestystä tulevaisuuteen, malttia, uskoa ja aikaa kehittyä maanparhaiden valmentajien opeissa, jotta saamme petanque yleisönä nauttia hänen suorituksistaan nyt ja tulevaisuudessa.

-Marko-