II-Kevät turnaus pelattu 31.3.2012

1-8 CUP
A-Sarjan mitalistit!
B-Sarjan mitalistit!
Palkintopöytä ennen palkintojen jakoa!

Lauantaina 31.3. kokoontui Karkkilan Petanque-hallille 16 kivenkovaa joukkuetta ympäri Suomen. Joukkueita oli saapunut Karkkilan lisäksi Riihimäeltä, Hyvinkäältä, Espoosta, Turusta ja Valkeakoskelta.

Pelimuotona pelattiin duppeli ja alkupouleja oli 4 kpl eli 8 joukkueen tie pysähtyisi alkupeleihin ja turnauksen voitosta taistelisivat 8 joukkuetta. Cup-kierroksen ensimmäisellä kierroksella hävinneet muodostavat B-Sarjan (Sij. 5.-8.) ja voittaneet A-Sarjan (Sij. 1.-4.).

Alkupeleistä jatkoon pelasivat seuraavat joukkueet, kestomenestyjät ja turnauksen ennakkosuosikit Valkeakoskelta ja Riihimäeltä eli joukkueet Jari Santaluoto ja Ilpo Vuorinen, sekä Kari Korkeamäki ja Heikki Pirtinaho. Karkkilasta tiensä eteenpäin raivasi kolme joukkuetta Marko Taipalvesi ja Harri Lindfors, Teuvo Niemi ja Alpo Kärkäs, sekä Taito Pietilä ja Reijo Suominen. Muut jatkoon pelaneet joukkueet olivat Turun Pertti Heiskanen ja Jouni Salviander, Hyvinkäältä Pekka Kaihevaara ja Raimo Monto, sekä positiiviset yllättäjät Valkeakoskelta Sirkka Laine ja Taru Saarela.

Cupin ensimmäisen kierroksen peliparit arvottiin Poule ykkösten ja kakkosten kesken. Arpa ei ollut suosiollinen ennakkosuosikkien kesken vaan asetti heidät heti vastakkain ja tämä tiesi sitä että häviäjän tie veisi B-Sarjaan. Tällä kertaa Valkeakoskelaiset Jari ja Ilpo olivat piirun verran parempia kuin Riihimäeltä Kari ja Heikki ja väänsivät voiton 13-12 lukemin.

Toisessa ottelussa ottivat yhteen entiset seurakaverit ja paljon yhteisiä kilpailuja heittäneet Karkkilasta Marko Taipalvesi ja Turusta Pertti Heiskanen. Markon joukkueessa pelasi koko päivän hyvin asettanut Harri Lindfors ja Pertin asettajana toimi Turkulainen Jouni Salviander. Alkupouleissa joukkueet kohtasivat jo kertaalleen tällöin Turkulaiset ottivat voiton lukemin 13-7. Eikä tämä ratkaisevakaan peli Markolta ja Harrilta hyvin käynnistynyt, sillä hyvinkin pian taululla oli lukemat 1-9. Tässä vaiheessa tehtiin uusi pelistrategia ja pyrittiin hyödyntämään omat vahvuudet kertoo Marko ja niinhän sitä lähdettiin kovaan takaa-ajoon. Piste pisteeltä ero alkoi supistua ja tilanne oli hetken päästä 11-11 ja snadi Karkkilalaisilla. Harrin ensimmäinen lähestyminen jäi hiukan eteen, mutta toisella kuulalla sopiva tökkis eteen ja sisällä oli kaksi pistettä. Pertti Sai vielä ensimäisellä kuulalla tuotua ykkösen, mutta Markon tarkka ammunta poisti sen ja tilanne oli taasen Marko ja Harrin. Perttin kahden viimeisen kuulan asetukset menivät pitkäksi ja voitto kirjattiin Markolle ja Harrille 13-11.

Kolmannessa ottelussa kohtasivat Karkkilalaiset joukkueet Teuvo Niemi ja Alpo Kärkäs, sekä Taito Pietilä ja Reijo Suominen. Voiton kirjasi tällä kertaa selkeästi 13-6 Alpon ja Teuvon joukkue.

Neljännessä ottelussa koettiinkin pienoinen yllätys, vaikka kaikki tiesikin Valkeakosken tyttöjen vaaralliset asetukset ja tarkat ammunnat. Hyvinkään miehien Pekka Kaihevaaran ja Raimo Monto olikin taivuttava Valkeakosken tytöille Sirkka Laineelle ja Taru Saarelalle 10-13.

Välierissä kohtasivat Santaluoto ja Vuorinen joukkueen Niemi ja Kärkäs, sekä Taipalvesi ja Lindfors joukueen Laine ja Saarela. Santaluoto ja Vuorinen finaaliin lukemin 13-5, sekä Laine ja Saarela lukemin 13-6.

Finaalissa Santaluoto ja Vuorinen ottivat selkeän 13-7 voiton ja Pronssi pelissä Taipalvesi ja Lindfors ottivat omansa lukemin 13-1.

B-Sarjan finaalin voitti joukkue Kari Korkeamäki ja Heikki Pirtinaho lukemin13-4 ja hopealle tuli siis joukkue Pekka Kaihevaara ja Raimo Monto. B-Sarjan kolmanneksi pelasivat hienosti Karkkilalaiset Reijo Suominen ja Taito Pietilä lukemin 13-11 Turkulaisista Pertti Heiskasesta ja Jouni Salvianderista.

LOPPUTULOKSET

1. Jari Santaluoto ja Ilpo Vuorinen KOP